„Tot ce nu este libertate este tiranie.“ Cezar Bolliac (1813 – 1881)
Liu Xiabo este scriitor și activist chinez pentru drepturile omului, este autorul „Cartei 0”, un document în care se cere separarea puterilor în stat și democratizarea Chinei.
În 2009 a fost condamnat, după un proces ce a durat doar trei zile (23-25 decembrie 2009) la 11 ani de închisoare pentru „ incitare la subminarea puterii de stat ”[1].
Istoricul Wang Hui, reprezentant al mișcării „Noua Stîngă” din China, aflat pînă nu demult în opoziție cu susținătorii liberalizării și adept al etatismului, s-a declarat și el împotriva criminalizării libertății de exprimare. Iar social – democratul Qin Hui, profesor de istoria economiei la Universitatea Tsinghua, a protestat împotriva „pedepsei pentru vorbe”.[2]
Poate mai mult decît în alte părți, noi, românii, am simțit acut, timp de mai bine de 40 de ani, în istoria recentă a țării, suferința generată de lipsa capacității de a te exprima fără teamă, fără a privi în jur, fără a cere discreție și fără teama de a fi ascultat, auzit, văzut. Cît despre libertatea de exprimare din acele vremuri prin scris, prin producții literare sau științifice, este greu să vorbești astăzi. De ce? Tocmai pentru că s-a vorbit mult prea mult în ultimii 24 de ani și rareori cu onestitate. S-a vorbit în primul deceniu „de după” despre literatura de sertar, dar care nici astăzi, după mai bine de 30 de ani, nu a apărut, nu s-a publicat.
S-a vorbit fără jenă despre dizidențe inventate, așa cum s-a vorbit despre o pseudointerzicere a exprimării. Realitatea faptelor, însă, realitatea ultimei perioade a anilor 80, cel puțin pentru unii dintre cei aflați în suferință afișată, nu confirmă în nici un fel interzicerea sau criminalizarea libertății de exprimare, la nivelul și proporțiile clamate doar de unii.
Ce s-a întîmplat după 89?
O primă și fundamentală concluzie: libertatea de exprimare a parcurs drumul de la frustrare la satisfacție . Presa, mass-media în general, au devenit, foarte repede, locul exprimării depline, libere, poate mai libere decît s-ar cere.
Criminalizarea libertății de exprimare s-a produs totuși. A început să se manifeste atunci cînd libertatea de exprimare a fost alterată de politic și bani, de coruptie și de manipulare. Putem scrie sau spune ce vrem fară teama zecilor de ani anteriori, dar cu toate acestea a început mult prea repede să funcționeze „autocenzura”, cenzura personală, în scopul de a face ceea ce trebuie în folos personal și autocenzura mogulului, a celui care finanțează, a celui care face jocurile politice.
Așa au apărut partide în jurul unei publicații sau generate de o publicație, așa s-a ajuns la guvernare cu ajutorul antenelor, așa s-au făcut averi colosale, cum nici cei mai importanți magnați de aiurea nu au reușit să facă în zeci de ani , sau mai multe generații.
Cenzurarea libertății de exprimare, criminalizarea acesteia sînt mecanisme ce funcționează paradoxal într-o societate ce-și clamează democratizarea. Ne cenzurăm sau cenzurăm pe alții, evident în funcție de poziție, fără să ne fie cerut, în afara dictaturii, în afara politicului și democrației.
Rațiunile exced clasicul în procedurile de criminalizare. Banul, influența politică, mașinațiunile subterane, influențele declarate, dar mai ales nedeclarate induc, cu o gravitate mult mai condamnabilă decît acum trei decenii, cenzura, autocenzura, criminalizarea.
Dacă în societățile autoritare sau nedemocratice „corecțiile” se aplică la vedere, criminalizarea fiind investită cu puterea exemplului ce nu trebuie urmat, la noi sancționarea necenzurării libertății de exprimare, a lipsei de implicare și întelegere a politicului, a neparticipării la jocurile politice se sancționează mult mai „pervers”, fară a avea nici măcar „satisfacția victimizării vizibile”, a transferului sancțiunii spre zona publică.
Cei care nu respectă regula mogulului sau a politicului, regula celui ce comandă și a celui cu bani, acela dispare de pe firmament, dispare din zona exprimării publice.
Cînd gafează grav, nepermis, se mai întimplă să apară dosare, să i se deconspire afaceri nu tocmai ortodoxe și legale, sau abateri de la o moralitate afișată, dar rareori respectată de alții, sau li se înscenează procese, se descoperă duplicități familiale și altele asemenea. După aplicarea sancțiunii și excluderea impostorului, sînt construiți/fabricați alți mercenari. În rare cazuri, doar atunci cînd vocea este puternică și ea „vinde”, după „pocăință” și evident promisiuni si garanții, în spiritul unei false democrații, celui pedepsit i se ingăduie să se reîntoarcă, evident pocăit și cu garanția că nu va mai greși.
În China, în doar trei zile un om a fost condamnat la 11 ani de închisoare pentru „ incitare la subminarea puterii de stat ” .
Societatea noastră, în schimb, aparent mai democratică, nu judecă public, nu condamnă, nu procedează vizibil la criminalizarea libertății de exprimare utilizînd execuția publică. O face cu discreție, însă, dar fără înțelegere, o face dur, în numele banului sau a politicului sau, de ce nu, în numele amîndurora.
[1] “Dilema Veche”, anul VII, nr.308/7-13 ianuarie 2010
easySales: Perioada Valentine’s Day, 1 și 8 martie a crescut coșul de cumpărături online la 244 de lei; categoriile preferate sunt Casă și bucătărie, Electronice, Artă și hobby
În perioada 14 februarie – 14 martie 2024, valoarea medie a coșului de cumpărături a crescut la 244 de lei, față de 207 lei cu un an în urmă
București,28 martie 2024– Românii au cheltuit, în medie, mai mult pentru comenzile online plasate între 14 februarie și 14 martie 2024, iar valoarea coșului mediu a ajuns la 244 de lei în acest an, în creștere de la cei 207 lei înregistrați în aceeași perioadă din 2023, potrivit datelor easySales înregistrate de la magazinele din platforma proprie de eCommerce.
„Românii au făcut achiziții – și, deseori, cadouri – cu o valoare semnificativ mai mare decât anul trecut, în această perioadă în care femeile și mamele au fost în prim-plan. Datele noastre arată că oamenii au achizitionat cel mai des, online, produse din categoriile Casă și bucătărie, Electronice, Artă și hobby. Imediat în afara podiumului au urmat categoriile Frumusețe și îngrijire personală, alături de Grădină și aer liber”, a declarat Ciprian Cazacu, CEO și co-fondator easySales.
Valoarea medie a coșului din perioada 14 februarie – 14 martie 2024 o depășește și pe cea a întregului an 2023, care a atins, în perioada ianuarie-decembrie, 237 de lei.
Ca număr al comenzilor online înregistrate în perioada menționată, Top 10 al categoriilor de eCommerce arată astfel:
Casă și bucătărie, 60546
Electronice, 48412
Artă și hobby, 24926
Frumusețe și îngrijire personală, 24459
Grădină și aer liber, 20839
Fashion și bijuterii, 15944
Birotică, 13051
Sport, 11621
Produse de consum și uz casnic, 9321
Jocuri și jucării, 8810
Începând din Valentine’s Day, până în 13 martie 2024, numprul comenzilor efectuate prin intermediul marketplace-urilor a crescut semnificativ, la 240.236, față de 159.378 cu un an înainte.
Și numărul comenzilor internaționale a avut o creștere mai mult decât dublă, de la 23.038 în perioada de primăvară din 2023, la 48.636 în 14 februarie – 14 martie 2024.
Despre easySales
easySales este o platformă B2B și un start-up în creștere rapidă, lansat în aprilie 2019. Platforma a devenit populară prin serviciile cloud care conectează jucătorii din comerțul electronic cu toate sistemele externe, în doar câteva minute. Beneficiile principale sunt: gestionarea centralizată a comenzilor din multiple canale, listarea rapidă a produselor pe multiple canale de vânzare, sincronizarea stocurilor în timp real, analiza dinamică a prețurilor și a vânzărilor, traducere automată.
Printre inovațiile care stau la baza evoluției easySales se numără și soluții avansate de automatizare, concepute să eficientizeze gestionarea operațiunilor eCommerce. Un exemplu concret este capacitatea platformei de a automatiza printarea documentelor necesare comenzilor, cum ar fi facturile și AWB-urile, ce permite utilizatorilor să imprime automat documentele comenzilor, direct din interfața easySales. Utilizatorii pot integra acest pas în propriile procese de automatizare personalizate, simplificând procesul de gestiune a comenzilor și minimizând riscul de eroare umană.
Soluția easySales a fost desemnată finalistă a concursului Uipath Automation Award în luna Octombrie 2021 și, în mai 2022, a devenit finalistă în programul EBRD Star Venture, dedicat dezvoltării accelerate și extinderii start-up-urilor cu potențial din Europa, ce pot să consolideze ecosistemul de eCommerce cu soluții de automatizare. Recent, evoluția easySales a fost recunoscută prin distincția Gold Award în cadrul finalei InnovX Scale Up Accelerator. Mai multe informații sunt disponibile pe www.easy-sales.com pe facebook și linkedin.
București, 27 martie, 2024: Cu obiectivul de a aduce soluții și sprijin unei generații aflate în căutarea direcției și a echilibrului, UP Generation anunță lansarea programului „Life Skills Pro”, un program de mentorat pentru adolescenții și tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani. Având o abordare inovatoare, acest program oferă oportunități practice de învățare și aplicare a abilităților de viață esențiale.
Ultimul deceniu a fost marcat de schimbări rapide și provocări complexe la nivel global, iar noua generație de tineri se confruntă cu un mediu extrem de dinamic și imprevizibil. Anxietatea și incertitudinea au devenit aspecte cotidiene ale vieții lor, pe măsură ce se adaptează la transformări socio-economice, tehnologice și culturale fără precedent.
Un studiu realizat de Insights PulseZ arată că 7 din 10 tineri au nevoie urgentă de îndrumare pentru dezvoltarea abilităților de viață esențiale pentru a-și construi o fundație solidă atât la nivel personal, cât și profesional. În acest context, a prins contur Life Skills Pro, primul program de mentorat din România care vine în întâmpinarea nevoilor tinerilor cu o soluție inovatoare și profund transformatoare.
Creat și gândit de Monica Florea, antreprenor cu o vastă experiență în conducerea de business-uri antreprenoriale românești, Life Skills Pro se distinge ca fiind singurul program de mentorat din România care, în doar 6 luni, îi echipează pe tineri cu abilitățile vitale pentru viață.
„În experiența mea profesională de 25 de ani, am trăit și am văzut nevoia acută a tinerilor de a înțelege direcția lor, de a se integra în mediile profesionale și sociale, de a fi acceptați așa cum sunt și de a găsi un teren fertil pentru viitorul lor. Am simțit dorința lor de a învăța și de a se dezvolta, dar și fricile și nesiguranțele pe care le au. Din toate acestea s-a așezat misiunea mea pentru tineri – care azi se numește UP Generation si care are rolul de a contribui la cresterea unor generatii responsabile, echilibrate, pregatite pentru viață și aliniate cu propriile aspirații”, a declarat Monica Florea, Fondator UP Generation.
Life Skills Pro este un program complet de dezvoltare și antrenament al abilităților de viață, conceput special pentru tinerii cu vârste între 16 și 25 de ani. Fundamentat pe un model de învățare experiențială, interactivă și direct aplicabilă, programul propune o abordare practică, oferind participanților exerciții, exemple și scenarii din viața reală, ajustate la nevoile specifice ale acestora.
Programul a fost testat într-o formă pilot, unde au participat 14 tineri cu vârste între 16 și 24 de ani cu scopul de a adapta sesiunile cât mai aproape de nevoile reale ale tinerilor. Feedback-ul participantilor a fost remarcabil, ilustrând impactul profund al programului asupra dezvoltării personale și profesionale.
„Cu ocazia participării la acest program, am învățat să îmi recunosc emoțiile și sa ma confrunt cu gândurile iraționale. Am învățat sa comunic mai structurat și eficient cu oamenii de langa mine, dar și sa ascult, sa îmi concentrez atenția asupra vorbitorului și sa ma implic în conversație pe tot parcursul ei. Mi-a folosit foarte mult când am învățat să dau feedback, cum sa fie sincer, cum sa spun ce ma deranjează într-un mod elegant, fără sa ma cert. In concluzie, am învățat la 16 ani ce alți oameni învață poate într-o viață, acumulând informații și educație pentru provocarile care vor urma”, a declarat Flaviana Sandu,16 ani, elevă liceu.
Life Skills Pro se desfășoară în două etape principale: o fază inițială de învățare în sala de experiențe, urmată de o etapă de antrenament individual cu mentorii. Această structură permite o experiență de învățare completă și o adaptare la nevoile specifice ale fiecărui tânăr.
Echipa de traineri este alcătuită din profesioniști recunoscuți în diverse domenii, toți uniți de misiunea de a ghida și susține tinerii în călătoria lor de autodezvoltare: Monica Florea, Owner & Trainer de business, Johanna Croci, Designer Educational & Trainer, Aida Ivan, Psihoterapeut & Coordonator program vocațional, Andreea Ravas, Designer Educational & Trainer și Traian Moldoveanu, Trainer educational. Acestora li se alatura mentorii care vin din zona de business, antreprenori si profesionisti in domeniile lor.
Pe 30 martie, va avea loc la București o sesiune demonstrativă a programului, oferind o oportunitate unică tinerilor interesați să descopere din interior dinamica și beneficiile acestui parcurs transformativ. De asemenea, părinții sunt bineveniți să participe, având posibilitatea să înțeleagă mai bine modul în care se desfășoară programul, să cunoască echipa și să adreseze întrebări. Înscrierile se pot face completând formularul disponibil pe acest link.
Pentru mai multe informații despre Life Skills Pro și platforma educatională UP Generation, vizitați www.upgeneration.ro.
Despre Up Generation
UP Generation reprezintă o inițiativă educațională dedicată liceenilor, studenților și absolvenților universitari, având ca scop principal oferirea instrumentelor, resurselor și cunoștințelor necesare pentru construirea unui viitor prosper și a unei vieți împlinite. Înființat de Monica Florea, UP Generation își propune să contribuie la dezvoltarea noii generații, învățându-i să navigheze prin provocările vieții cu înțelepciune și curaj.
Samsung Electronics îmbunătățește experiența utilizatorilor pe o gamă largă de dispozitive Galaxy prin lansarea actualizării One UI 6.1*. Începând cu 28 martie, utilizatorii de Galaxy S23 Series, S23 FE, Z Flip5, Z Fold5, Tab S9 (5G) și Tab S9 (Wi-Fi) vor avea acces la noi modalități de comunicare, creativitate și productivitate cu Galaxy AI.
Odată cu această actualizare, Samsung marchează un pas semnificativ în democratizarea AI-ului pe telefoanele mobile, oferind o gamă mai largă de funcționalități care aduc plus valoare experienței utilizatorilor Galaxy de pretutindeni.
Atunci când călătorești în Paris și dorești să întrebi localnicii despre un restaurant autentic, poți să folosești funcția Interpreter pentru a depăși barierele lingvistice și pentru a purta conversații traduse în timp real. Apoi, poți folosi Live Translate** pentru a rezerva cu ușurință o masă la restaurant prin telefon datorită traducerii apelului în timp real.
Pe măsură ce te îndrepți către restaurant, cu ajutorul Circle to Search cu Google afli despre clădirile care îți ies în cale. Captează frumusețea orașului cu camera foto și folosește funcția Generative Edit*** pentru a a obține cea mai bună fotografie. În timp ce aștepți să mâncarea la restaurant, notezi lucrurile frumoase pe care le-ai văzut în oraș în Samsung Notes și utilizezi Note Assist**** pentru a-ți organiza jurnalul denumit „Excursie la Paris”. Acesta este doar un exemplu care îți arată că puterea AI-ului este cu adevărat nelimitată.
*Samsung nu face nicio promisiune, asigurare sau garanție în ceea ce privește acuratețea, completitudinea sau fiabilitatea rezultatelor furnizate de caracteristicile AI. Logarea în contul Samsung poate fi necesară pentru a utiliza anumite funcții AI Samsung.
**Live Translate necesită o conexiune la rețea și autentificarea în contul Samsung. Live Translate este disponibil doar în aplicația preinstalată Samsung Phone. Apelurile trebuie efectuate folosind apelantul nativ Samsung. Anumite limbi ar putea necesita descărcarea unui pachet lingvistic. Disponibilitatea serviciului poate varia în funcție de limbă. Precizia rezultatelor nu este garantată.
***Generative Edit necesită o conexiune la rețea și autentificarea în contul Samsung. Editarea cu Generative Edit duce la redimensionarea unei fotografii până la 12MP. Un identificator vizibil este suprapus pe imaginea rezultată la salvare pentru a indica faptul că imaginea este generată de AI. Precizia și fiabilitatea rezultatului generat nu sunt garantate.
****Pentru textul în Samsung Notes (între 200 și 4000 de caractere), este necesară autentificarea în contul Samsung și o conexiune la internet.