Revenim la reconstrucția stadionului Ilie Oană, templul fotbalului ploieștean, obiectiv care a devenit una dintre cele mai scumpe investiții din Ploiești.
Reconstrucția stadionului a avut loc în perioada 2010-2012, iar firma Alpine Bau a cîștigat licitația cu o ofertă de 11 milioane de euro. Un preț rezonabil, la acea vreme. Numai că, prin două acte adiționale, prețul a ajuns la 17 milioane de euro.
Iar cheltuielile nu s-au oprit aici!
Deși Primăria Ploiești contractase un credit bancar pentru a finaliza investiţia, nu a plătit facturile la timp. Constructorul a dat în judecată Primăria Ploieşti şi a câştigat penalităţi în valoare de un milion de euro, sumă plătită din bugetul local în anul 2014.
După câteva luni, Alpine Bau, constructorul stadionului, a intrat în procedură de insolvenţă, iar administratorul judiciar al companiei a intentat un nou proces Primăriei Ploieşti solicitând alte penalităţi în valoare de 7 milioane de lei (peste 1,5 milioane euro). Și acest proces a fost pierdut de autoritățile locale ploieștene, iar bugetul local a fost văduvit de încă o sumă importantă.
În fapt, firma Alpine Bau a emis mai multe facturi către Primăria Ploiești, facturi neplătite la termen de municipalitate. Se întâmpla în anul 2012, iar gurile rele susțin că facturile urmau a fi plătite după ce Andrei Volosevici ar fi câștigat al doilea mandat de primar al Ploieștiului. În 2012, Volosevici a pierdut lupta electorală în fața lui Iulian Bădescu, facturile buclucașe au fost pitite în sertare, în așa fel încât Alpine Bau a câștigat penalități uriașe fără vreo șansă de a pierde respectivele procese.
Cu alte cuvinte, stadionul anunțat că va costa doar 11 milioane de euro, a costat în final peste 20 de milioane, dintr-o înțelegere tacită a băieților deștepți
„Ilie Oană”contract cu dedicaţie pentru Vasile Todosia
Au fost foarte multe ilegalităţile legate de stadionul „Ilie Oană” și nici acum lucrurile nu sunt intrate pe făgașul normal.
Spre exemplu, la licitaţia pentru construirea stradionului firma româno-germană Baupartener a oferit un preţ cu două milioane mai mic decât al celor de la Alpine Bau.
Nemţii au fost descalificaţi pe motiv că inginerul şef al proiectului era cetăţean ungar şi avea facultatea făcută în patru ani, în Ungaria, şi nu în cinci cum era în România!
La contestaţie au fost depuse documente din care rezulta clar că Alpine Bau era implicată în fapte grave de corupţie în Germania.
Comisia de licitaţie a Primăriei Ploieşti a fost „oarbă” şi a motivat că nu interesează Ploieştiul problemele din Germania, şi asta deşi România era membră UE. Șefa comisiei de licitație de la acea dată era viceprimărița de atunci, Cătălina Bozianu, în prezent președinte al PMP Prahova. De altfel, Bozianu a semnat cele mai dubioase licitații, deoarece timp de patru ani, Andrei Volosevici (primar la acel moment și actual edil șef al Ploieștiului) refuza să semneze contractele care i-ar fi putut crea probleme.
În perioada 2008-2012, în timpul primului său mandat, Andrei Volosevici nu a semnat niciun contract de investiţii important pentru oraş. Dar, sub coordonarea lui și a oamenilor PDL, Ploieștiul a pierdut peste 10 milioane de euro.
Mergem mai departe sa rtealizam de ce aceasta afacere menita sa umfle conturile baietilor destepti din Ploiesti a fost trecuta sub tacere si de ce institutiile statului au ignorat complet problema, pana la acest moment (asta pana sa dezvaluim cat din suma pierduta de Ploiesti a fost „parandarat”).
Compania austriacă Alpine Bau a fost fondată în 1965 de frații Georg și Dimitri Pappas, antreprenori austrieci de origine greacă și maghiară.
Grupul Alpine Bau a intrat pe piața românească în anul 1998, apoi a cumpărat pachetele majoritare de acțiuni ale companiilor Granitul București și ale operatorului portuar Scaep Giurgiu Port.
Afacerile au fost făcute la început în asociere cu magnatul Ion Țiriac, căruia austriecii i-au cumpărat participațiunea în 2005. Pachetul majoritar de acțiuni al grupului austriac a fost cumpărat în 2006 de spaniolii de la FCC Construccion.
Alpine Bau cu Iptana SA, în asociere, au câștigat în 2011 si un contract de aproximativ 411,5 milioane lei pentru construcția lotului 2 din tronsonul de autostradă Nădlac – Arad, în lungime de 16,66 kilometri.
Construcția acestui lot a fost finanțată din Fondul de Coeziune în proporție de 85%, restul, de la bugetul de stat. Conform contractului, lucrarea trebuia să fie finalizată în aprilie 2013.
CNAIR a reziliat contractul în vara anului 2013, după ce grupul austriac Alpine Bau a intrat în faliment. La acel moment, stadiul execuției lucrărilor era de 84,75%.
Ulterior, contractul pentru finalizarea lucrărilor a fost atribuit consorțiului Astaldi – Max Boegl, pentru suma de 110,7 milioane lei, adică în jur de 25 de miloane de euro.
După intrarea în faliment, creanțele din România ale austriecilor de la Alpine au fost preluate de o companie de tip offshore, Campeonatos Enterprises Limited, cu acționari ascunși în Cipru.
Constructorul Apline Bau a mai câștigat în martie 2012 licitația pentru construirea unui drum de 7,29 de kilometri, aferent variantei de ocolire a Municipiului Brașov.
Valoarea contractului a fost de aproximativ 130 de milioane lei, din care 69,25% reprezintă finanțare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională, restul sumei fiind asigurată din bugetul de stat.
Dar și acest contract a fost reziliat din cauza faptului că austriecii au intrat în faliment.
Însă, la fel ca în primul caz, offshore-ul Campeonatos Enterprises Limited a cerut un arbitraj cu CNAIR pentru a obține despăgubiri. Prin sentința arbitrală 88/16.07/2015, Campeonates a obținut despăgubiri cumulate de 11,5 milioane lei, adică în jur de 2,4 milioane euro.
O sumă de aproape zece milioane de lei reprezenta lucrări executate în perioada martie – aprilie 2013, iar restul lucrări executate și înscrise în Certificatul final de plată. Banii au fost plătiți integral pe 15 septembrie 2015 de la bugetul de stat.
Tot pentru centura Brașovului, Campeonatos Enterprises Limited a mai obținut despăgubiri de 18,73 milioane lei, în septembrie 2020. Adică alte 3,9 milioane de euro. Jumătate din această sumă a fost plătită de CNAIR în decembrie 2020.
Deci, firma Alpine Bau a fost specializata in dauna totala bugetului local si bugetului de stat. Vom reveni, pas cu pas pana intelegem impreuna unde au ajuns banii praduiti din bugetul local. (Cristina T.).
O afacere menită să umfle conturile băieților deștepți din Ploiești a fost trecută sub tăcere, instituțiile statului ignorând complet problema/Bozianca a semnat cele mai dubioase licitații